Duchovní zápas křesťana
Odedávna člověk vnímal zlo jako něco vycházejícího podsvětí, něco temného a ohrožujícího dobro a život. Křesťan-ství nikdy nepřestalo věřit v existenci temných sil, a dokonce zlých duchových bytostí; to vše ale v perspektivě Kristova vzkříšení, jeho slavného vítězství nad zlem ve všech podobách.
Proto píše Pavel: „A tak, bratří, svou sílu hledejte u Pána, v jeho veliké moci… Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla. Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj, abyste se mohli v den zlý postavit na odpor, všechno překonat a obstát“ (Ef 6, 10-13).
Na ikonách vídáme svatého Jiřího znázor-něného většinou na bílém koni, který se mocně rýsuje na zlatém pozadí (symbol
Boží slávy). Bývá oděn červeným pláštěm, jelikož červená barva znázorňujelásku pramenící v Bohu, totiž Ducha svatého, a rovněž radost, sílu a horlivost. Tmavo-modrá barva oděvu znamená zase tichost pokory, vnitřní život, ale také nebeskou říši, kam člověk směřuje. Kombinace modré a červené znamená úzké sepětí věčné moudrosti a činorodé lásky.
Bílý kůň znázorňuje, že sv. Jiří přemáhá
zlo mocí Božího Ducha: „Ne mocí ani
silou, ale mým duchem, praví Hospodin zástupů“ (Zach 4,6). Bílá barva koně kontrastuje s temnotou vycházející z podsvětí; na některých ikonách jde zřetelně o okřídleného hada, symbol Božího “odpůrce”. Lehkost bojovníkova smrtícího gesta má ukazovat, že duchovní boj spočívá v něčem jiném než v síle svalů: kopí, které se zabodává do tlamy draka nebo hadovité stvůry, bývá tenoučký nástroj, který bojovník drží velice zlehka, někdy jen v prstech jedné ruky. Kníže temnot totiž nemůže být přemožen lidskou silou. Tak jak to známe z Kristových pokušení na poušti, pokušitel ustupuje pouze na Slovo Boží.
Z horního rohu ikony se vztahuje Boží ruka k požehnání. Ikona nás učí kráčet ve světle Boží tváře, vnímat i v nesnázích života Boží přítomnost, jeho milosrdenství a spásu. Slovy apoštola Jana: „Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno… Píšu vám, mládenci, že jste zvítězili nad Zlým“ (1 Jn 2, 12–13).
Tento článek vyšel v časopise Effatha 1/2007, publikováno se svolením.