Vytáhlý chlapík, který jde s dobou a zároveň je mužem Božím
Vytáhlý chlapík, který jde s dobou, je
srozumitelný dnešnímu
člověku a zároveň je mužem Božím
Autor knihy Guillaume Goubert popisuje své první
setkání s představeným
dominikánského řádu takto: „Když jsem přišel do kláštera svaté Sabiny v
Římě,
byl jsem pozván na oběd do klášterní jídelny. Tam mi byli představeni
bratři
sedící okolo stolu. Nakonec mi byl představen i vytáhlý chlapík s
rozježenými
vlasy, který na sobě neměl dominikánský hábit, ale starý, obnošený
svetr. Řekli
mi: ´To je Timothy, magistr našeho řádu.´ Magistr řádu? Zřejmě se mi
nepodařilo
skrýt údiv. … Po nějaké době jsem ho viděl znovu, za okolností zcela
odlišných.
Účastnil jsem se v bazilice Svaté Sabiny obřadů Popeleční středy. Bratr
Timothy, tentokrát oblečen do impozantního černobílého hábitu, vedl
společné
modlitby, na tváři pokojný úsměv.
Dvě protikladné, vzájemně si odporující podoby
jednoho muže?
V žádném případě. V následujících dnech jsem se při soukromých
rozhovorech s ním
přesvědčil, že je to muž, který, jak se říká, jde s dobou. Má účast na
jejích
´radostech a nadějích, smutcích a úzkostech.´
Zjistil jsem, do jaké míry je tento muž s
bratrskou duší
rovněž mužem Božím. Jeho úvahy se stále sytí tradicí a Biblí. Výsledkem
je věc
neobvyklá a cenná: bratr Timothy má schopnost vyjádřit katolické
pravdy,
jakkoli staré a myšlenkově náročné, slovy srozumitelnými dnešnímu
člověku.“
Nespojoval jsem si Boha na prvním místě s kostelem, ale
mnohem spíš s tichým rozjímáním během procházky lesem.
(Timothy Radcliffe): Vyrůstal jsem na venkově.
Naučil jsem
se milovat období, jimiž země prochází, obdivovat stromy, zvířata. S
mladšími
bratry jsme trávili mnoho času v lese, číhali jsme na lišky, učili jsme
se být
zticha, chodit bez sebemenšího hluku. Myslím, že tahle láska k přírodě
byla
velmi, velmi důležitá. Svým způsobem založila můj vztah k Bohu.
Nespojoval jsem
si Boha na prvním místě s kostelem, ale mnohem spíš s tichým rozjímáním
během
procházky lesem.
Víra byla jednou z nití našeho každodenního života.
Z dětství mám velmi málo vzpomínek na „náboženskou
výchovu“.
Přečetl jsem katechismus a naučil jsem se otázky a odpovědi zpaměti. Co
se týče
náboženství, vzpomínám především na domácí mše. Měli jsme kapli a mezi
našimi
hosty byli často kněží. Nebylo proto neobvyklé, že eucharistie byla
eucharistií
rodinnou.
Víra, jak jsem se sní seznámil v dětství, se
vyznačovala
především tím, že byla něčím obyčejným. Byla jednou z nití našeho
každodenního
života. Zajít do kostela bylo stejně všední jako zajít do obchodu. Měl
jsem
pocit, že náboženství je součástí běžného života.
Opuštění chráněného katolického prostředí způsobilo obrat na
cestu k víře mé dospělosti.
Když jsem byl na koleji, obdivoval jsem sice krásu
liturgie,
ale zároveň jsem se všemožně snažil udržet si Boha mimo těžiště
vlastního
života. Rozhodně jsem nebyl dobrým příkladem. Byl jsem jedním z těch,
kdo dělají
zeď, když se jde do hospody na tah. Málem mě vyloučili z koleje, když
jsem byl
přistižen, jak si během svátostného požehnání čtu knihu „Milenec lady
Chatterleyové“.
Nikdy jsem neměl pochybnosti o víře. Bylo to něco samozřejmého, stejně
jako se
nedalo pochybovat, že existují stromy nebo mraky. Bylo to svým způsobem
evidentní, ale nevěnoval jsem tomu pozornost, nepřemýšlel jsem nad tím.
Tehdy
jsem zkoumal jiné oblasti života.
Takže, když jsem opustil kolej, považoval jsem se
stále za
katolíka, ale nepřisuzoval jsem tomu žádný význam. Chtěl jsem rok
pracovat,
abych získal nové zkušenosti, než půjdu na universitu. Našel jsem si
místo v jedné
kanceláři v Londýně. Tam jsem se poprvé spřátelil s lidmi, kteří nebyli
katolíci a kteří se m ptali na mou víru, kteří se ptali, proč vůbec v
něco věřím.
Byla to právě tato roční praxe, která pro mě byla
obdobím
proměny. Vnucovala se mi naléhavě otázka: je to vše skutečně pravda?
Pokud je
to opravdu tak, pak se jedná o nejdůležitější věc mého života. Pokud to
není
pravda, tak se jí možná musím vzdát. Bylo to tehdy opuštění chráněného
katolického
prostředí a setkání s nekatolíky, co způsobilo obrat na cestu k víře mé
dospělosti.
Několik dalších myšlenek Timothy Radcliffa
Vážná věc a smích se nevylučují.
Tradice a tvořivost nemusí být v rozporu. Vždy mě
dráždili
ti, kdo spojovali ortodoxii s konzervatismem. Jako kdyby pravověrnost
spočívala
ve vyhlášení neměnné víry podobající se zmrzlému mamutovi. To není
ortodoxie,
to je hereze. Podstatou ortodoxie je dynamický proces, který nás vede k
mystériu,
k překročení naší malé soukromé víry, našich soukromých myšlenek. V
tomto
smyslu jsem stoupencem ortodoxie a miluji tradici. Ale církevní tradice
není
jednoduchá, má mnoho podob. Je tak bohatá, že každý krok, který církev
učinila
k něčemu novému, byl vlastně opětovným zpřítomněním nějaké zapomenuté
nebo
opomíjené tradice…
V minulosti mnohé skupiny v církvi neodolaly
pokušení
soutěživosti. Ale je to již snad za námi. Rád užívám srovnání s
pralesem. Žije
tam vedle sebe mnoho druhů zvířat: opice, papoušci, tygři… Ta
rozmanitost je důležitá,
aby celý les mohl žít.
Uznání důstojnosti a rovnoprávnosti ženy, které jí
dává
možnost svobodně mluvit a hlasovat, patří
k nejcharakterističtějším vítězstvím
moderny a my za n musíme být vděční. Pro církev, kde správní moc
připadá mužům,
je to výzva.
Ať jsme svázáni jakýmikoliv pouty, díky
Velikonocům můžeme
říci: „Vítězství je jisté!“ Ať jsme v jakékoliv situaci, když už nejsme
schopni
lásky a nemáme odvahu jít dál, můžeme říci: „Vítězství je jisté!“ Když
nám
zemře někdo, koho milujeme, a když se zdá, že neexistuje budoucnost,
můžeme
říci: „Vítězství je jisté!“ Ráno o Velikonocích učedníci zjistili, že
láska
zvítězila nad nenávistí, přátelství nad zradou, život nad smrtí.
Zpracováno podle knihy: Nazývám vás přáteli - Timothy Radcliffe v rozhovoru s Guillamem Goubertem, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství – www.kna.cz