Otázky pro Angela: „Cestou se napije z potoka...“
Budu vděčná za vysvětlení věty ze žalmu 110 (Ž 110,7): „Hospodin je po tvé pravici, potře krále v den svého hněvu. Cestou se napije z potoka, proto povznese hlavu." Opravdu nevím, jak si toto vyložit. A asi nejsem sama. Je vynikající, zeje možné se nikam obrátit o radu. (Marie Luksová, Semily)
Žalm 110 je tzv. královský žalm, zrcadlící rituál intronizace nového krále. Někteří se dokonce pokoušeli rekonstruovat takovou intronizaci právě na základě tohoto žalmu. Bohužel však musíme počítat s tím, že existovalo vícero tradic o uvedení krále - a náš text odráží jen jednu z nich.
Poslední verš je považovaný za pozdější dodatek s liturgickým obsahem. Protože v. 7 „vyzrazuje" tajemství síly nově nastupujícího vladaře, není vhodné chápat „napití vody" jako pouhé osvěžení před bitvou. Spíš máme pojmout toto gesto symbolicky, jako „skoro svátostné znamení", které (při obřadu intronizace) vyjadřuje uschopnění od Hospodina k vykonání královské služby. Vykladači v této souvislosti odkazují na „napití" z pramene Gichón, jak o tom (snad) referuje l Kr 1,38-39 (Kněz Sádok, prorok Nátan a Benajáš, syn Jójadův, i Keretejci a Peletejci sešli dolů; Šalomouna posadili na mezkyni krále Davida a vedli ho ke Gi-chónu. Kněz Sádok vzal ze stanu Hospodinova roh s olejem a Šalomouna pomazal. Zatroubili na polnici a všechen lid provolal: „Ať žije král Šalomoun!"). Patrně taková tradice navazuje na událost dobytí Jeruzaléma, kdy právě podzemní voda sehrála důležitou roli (srv. 2 Sam 5,7.8: „David dobyl skalní pevnost Sijón, to je Město Davidovo. Onoho dne David řekl: Každý, kdo chce bít Jebúsejce, ať pronikne vodní štolou... "). Pokud je uvedený překlad správný, pak se jedná o vodní štolu (spojující pramen Gichón s tvrzí Jebúsejců na kopci), která byla strategickým místem a rozhodujícím faktorem pro dobytí budoucího Davidova města.
Své otázky pro Angela můžete zasílat přímo Angelovi na jeho email: scarano@atlas.cz nebo redakci Effathy (poštou nebo emailem).