Sestoupil do pekel
„Co se to děje? Na zemi je dnes veliké ticho. Veliké ticho a samota. Veliké ticho, protože Král spí. Země se zděsila a zmlkla, protože vtělený Bůh usnul a vyburcoval ty, kteří od veku spali. Vtělený Bůh zemřel a otřásl říší mrtvých." (Starobylá homilie na Velkou a svatou sobotu)
Liturgie
Jako kluk jsem chodil na Bílou sobotu dopoledne pomáhat panu kostelníkovi připravit dřevo na oheň a všechno ostatní pro večerní slavnost. Většině z nás se ve spojení s Bílou sobotou vybaví především velikonoční vigilie, a tedy oslava vzkříšení. V liturgii to je ale den ztišení, neslavíme eucharistii, církev se shromažďuje pouze k modlitbě breviáře. K hlubšímu porozumění tomuto dni nahlédneme aspoň maličko do historie slavení Velikonoc.
Původně jedinou slavností církve byla neděle - den Páně, den Kristova zmrtvýchvstání. Ve 2. století se objevuje výroční oslava Ježíšova utrpení a jeho smrti. Toto slavení Velikonoc spočívalo v jednom až dvou dnech postu zakončených liturgií. Celá oslava měla kající charakter. Postupně jsou Velikonoce chápány v celé bohatosti svého tajemství. Velikonoční vigilie má do půlnoci smuteční ráz připomínající Ježíšovu smrt a pak charakter radostné oslavy zmrtvýchvstání. Spory se vedou o to, zda Velikonoce slavit v den Ježíšovy smrti nebo v den zmrtvýchvstání. Od 4. století se slavení Velikonoc začíná rozčleňovat do tří dnů a formuje se velikonoční triduum. Bílá sobota je dnem postu a pokání. V 9. století se objevuje snaha předjímat vigilii již v sobotu ráno, čímž postupně slavnost ztrácí svoji přirozenou symboliku noci prozářené světlem, které má odkazovat na jas Kristova zmrtvýchvstání. Když papež Pius V. zakázal odpolední mše, velikonoční vigilie se slaví výlučně v sobotu ráno a Bílá sobota dostává charakter oslavy vzkříšení. V současné liturgii je Bílá sobota opět aliturgickým dnem, kdy církev v tichu setrvává u Ježíšova hrobu a rozjímá o jeho utrpení a smrti.
Bílá sobota není jenom čekání a příprava na velikonoční vigilii. Církev se v tichu připojuje ke Kristu ležícímu v hrobě. Bílá sobota je pojítkem mezi Velkým pátkem a nedělí Vzkříšení, tajemství Ježíšovy smrti a jeho zmrtvýchvstání se v ní setkávají v tajemství, které Apoštolské vyznání víry vyjadřuje slovy „sestoupil do pekel".
Sestoupil do pekel
Tento článek víry vyjadřuje na prvním místě skutečnost, že Ježíš „okusil smrt". Nejde o vstup do pekla - místa zavržení, ale o sestoupení do „říše zemřelých" (Řím 10,7), biblického šeólu. Ježíš skutečně zemřel, zakusil stav smrti až do největší hloubky. Božímu Synu nestačilo, že se stal jedním z nás a žil náš život se vším, co k němu patří. Nestačilo, že na sebe vzal naše bolesti a naše nemoci, že nesl naše hříchy (srv. Iz 53). Ježíš se k nám sklání stále níž, aby ukázal, kam až je Bůh ochoten ve své lásce k nám zajít. Nechce se na naše utrpení dívat jen zvenčí. Touží na vlastní kůži prožít naši bídu až do dna, abychom mu dovedli důvěřovat jako někomu, kdo nám rozumí, kdo ví, co prožíváme, protože to sám zakusil. Jeho solidarita s námi jde až do konce, abychom měli jistotu, že je nám nablízku i v temnotě hrobu.
„Chce navštívit ty, kdo se nacházejí v naprostých temnotách a ve stínu smrti. Jisté přichází vysvobodit z bolestí uvězněného Adama spolu s uvězněnou Evou, jako Bůh i Evin syn." (Starobylá homilie)